@nanab: to nie są świece zapłonowe, tylko żarowe. Świeca zapłonowa jest w benzynówce i wytwarza iskrę, która zapala mieszankę benzyny i powietrza. W dieslu jest świeca żarowa, która tylko podgrzewa mieszankę, działa jak grzałka elektryczna, a mieszanka diesla i powietrza przy odpowiednim ciśnieniu i temperaturze ulega samozapłonowi.
To są podstawy budowy silników. Czasem warto zajrzeć na wiki lub do jakieś książki
Kupiłem w 2006 roku audi a3 sportback z silnikiem diesla 2.0 16v BKD. Aktualnie mam przebieg 255 000km. Do tej pory wymieniłem: łożysko alternatora-220zł, egr-210zł, świece żarowe 180zł. Plus oczywiście standardowe rzeczy eksploatacyjne. Co 10 tysi km wymieniam olej silnika / filtry: paliwa oleju powietrza. Turbo dwumas skrzynia wtryski akumulator seryjne i mają się dobrze. Silnik książkowo powinien mieć 140 KM przy około 200 000 przebiegu na hamowni wyszło 157 KM podobno silniki BKD mają często więcej.
mi tak kiedyś własnie Volvo s40 1.9D uciekało kilka razy ale udało się złapać i zdusić sprzęgłem, z nową turbiną nadal chodziło wyśmienicie i na ciepło było ciche jak benzyniak, gorzej jak masz automat...
@Kaciaj
Jeśli się nie mylę to stary brabus SL był uturbiony albo skompresorowany ale wydaje mi się że uturbiony. Co do tego 5.0 tdi w phaetonie to spokojnie bym moją uturbioną omcią 3.0 łykną tyle że latem