18+
Ta strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich.
Zapamiętaj mój wybór i zastosuj na pozostałych stronach
topic

Taniec z Yamahą R6

sauerps • 2013-08-12, 13:44
Drganie kierownicy przy dużej prędkości. Stawiam, że gość miał pory pełne kupy.
Przewijajcie śmiało do 1 minuty

Doczytałem, że takie drganie kierownicy nosi nazwę zjawiska "shimmy", czyli po prostu wpadania przedniego koła w bardzo niebezpieczne wibracje, powodujące szybkie i niekontrolowane ruchy kierownicy. Zjawisko to od wielu lat spędza sen z powiek konstruktorom motocykli. Objawia się najczęściej przy ostrym przyśpieszaniu na nierównościach. Jeśli ktoś ma jeszcze jakieś dodatkowe info na ten temat to niech wrzuca, bo mogłem coś przeoczyć.

tranzystor

2013-08-12, 19:39
Coś mi się mocno wydaje, że na filmie jest jedynka, a nie szóstka.

Marbax

2013-08-12, 22:24
Dawno tylu głupot na raz nie czytałem. Co gorsza wielu pseudo-fachowców naprawdę jeździ na motocyklach, nie mając pojęcia jak zbudowane jest zawieszenie, jak działa i co ma za zadanie jego geometria i z czego wynikają pewne zjawiska. Żeby w ogóle coś sensownego na ten temat powiedzieć, trzeba znać właśnie tą geometrię, zrozumieć zasadę jej działania i stosować tą wiedzę w praktyce. Zainteresowani bez problemu znajdą właściwą literaturę, czy odpowiednie artykuły w necie. Ale jeśli ktoś chce naprawdę poznać temat, to polecam fachowe szkolenie. Też do znalezienia bez większych problemów.
Nie będę tu się rozpisywał na temat zasady na jakiej działa zawieszenie w motocyklu i co z tego wynika, bo to temat na długi elaborat. W mega skrócie. Na simmy ma wpływ konstrukcja przedniego zawieszenia. W uproszczeniu im ostrzejszy kąt główki ramy, tym moto jest bardziej podatne na to zjawisko, ale też lepiej skręca i odwrotnie. Dla tego czoper nie wpadnie w shimmy, nawet jak się będziemy mocno starać. Shimy pojawia się przy odciążeniu przedniego koła, najczęściej przy nierównościach i lub, na wyjściu z zakrętu, niemal zawsze przy mocno otwartym gazie. Ewentualnie przy lądowaniu z gumy. Aby w ogóle shimy mogło się zacząć, przednia opona musi pracować chociaż minimalnie boczną powierzchnią. Czyli stykać się z asfaltem przynajmniej odrobinę nie w osi symetrii. Siły działające na zawieszenie zawsze działają wtedy tak, że kierownica obraca się w w tym kierunku z której strony pracuje opona, co powoduje prostowanie motocykla, zanik tej siły i prostowanie kierownicy. Jak ktoś nie zna zasady przeciwskrętu , to może się nie zagłębiać, a jak chce poznać to znajdzie sobie w necie. W każdym razie siły które działają na zasadzie sprzężenia zwrotnego i wynikają z konstrukcji zawieszenia, w 99,9% wypadków działają pozytywnie na zachowanie motocykla, a nawet więcej, nie dało by się bez nich jeździć, w przypadku shimy działają za mocno przerzucając kierownice z jednej strony na drugą. Miało nie być elaboratów.
Zaliczyłem shimy kilka razy i oprócz mocnego trzymania kierownicy, pomaga przymkniecie gazu (a nie dodania o zgrozo) Czyli dociążenie przedniego koła.

MojżeszowyOkap

2013-08-12, 22:33
Osobiście przeżyłem tank slapping, miesiąc po zakupie motocykla, jechałem prostą drogą i na łączeniu asfaltów odwinąłem manetkę do końca co skończyło się glebą przy 110 i podróżowaniem karetką do szpitala. Generalnie słyszałem wiele opinii na temat jak radzić sobie z shimmy/tank slappem ale złotej rady nie ma, jedni twierdzą, że trzeba dociążyć ciałem przód inni żeby dodać gazu i próbować oderwać przednie koło od asfaltu. Jedynie profilaktyka może coś zdziałać, warto dbać o przednie zawieszenie motocykla oraz o ogumienie i poprawne wyważenie przedniego koła, w moim przypadku prawdopodobnie winę ponoszą wydymane sprężyny. Tutaj idealnie widać jak zachowuje się koło przy tym zjawisku

http://www.youtube.com/watch?v=AgGLZOjVA-Y

hierek18

2013-08-12, 22:52
Już tyle osób powtórzyło to co autor napisał że aż żal...
Na filmiku to nie jest jedynka jak up pisał tylko faktycznie R6 :)

Maligi

2013-08-12, 23:34
Cardioceras napisał/a:

Od 1 minuty deklu.




Ja pie**olę, co za idiota. :homer:

LoV3LaS

2013-08-13, 00:11
Nie jestem ekspertem, ale widziałem kiedyś jak kumpel zapie**olił kota skuterem przy 70 km/h i miał podobne zjawisko.

Haj

2013-08-13, 02:49
Kod:
Poprawiona teoria shimmy powstała dopiero wtedy, gdy wyjaśniono, że jest to zjawisko samowzbudne, powstające podczas przypadkowych wymuszeń wynikających z niestateczności układu. Podczas tego typu drgań koło porusza się po torze sinusoidalnym (gdzie oś X jest wyznaczana przez kierunek ruchu samolotu, motocykla itd.) z rosnącą amplitudą. Powoduje to zwiększające się zmiany nachylenia osi obrotu koła. Drgania shimmy bardzo często mylone są z niestatecznością pojazdu, do której mogą jedynie się przyczynić.


Proszę bardzo! Oto więcej informacji na temat Shimmy. Mam nadzieję, że pomogłem 8-)

kaskadhero

2013-08-13, 04:00
bardzo przej***na sprawa, są dwa wyjścia: albo zesrać się w gacie i modlić, albo dodać gazu, ale najczęściej ludzie hamują i to jeszcze bardziej wzbudza drgania :|