18+
Ta strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich.
Zapamiętaj mój wybór i zastosuj na pozostałych stronach
topic

Drift autobusem

brtc27 • 2012-11-26, 21:07
po oblodzonej drodze, niestety bez happy endu :-D


maku92

2012-11-27, 18:45
wojtas890328 napisał/a:


aj ty żartownisiu



Przecież to Sadol, tu happy endem nazywamy czyjeś nieszczęście

Black Snake

2012-11-27, 18:46
Fizyka może i tak (niekoniecznie...), ale przedmioty zawodowe już nie (technik pojazdów samochodowych). Mieliśmy o tym hamowaniu. Koła zablokowane powodują dłuższą drogę hamowania niż koła kręcące się.

jeloo

2012-11-27, 20:10
@up

Tak, to jest prawda, ale tylko w przypadku gdy pod kołami masz twardą nawierzchnię jak asfalt czy beton. Na sypkich materiałach, ABS zmniejsza skuteczność hamowania, bo nie pozwala na to, żeby przed kołem zbierał się materiał, który de facto znacznie tą drogę skraca. Po prostu na śniegu, piasku itp, samochód bez ABS-u zatrzyma się szybciej, gdyż kupka nawierzchni jaką zbierze przed zablokowanym kołem zwiększa tarcie, i przyśpiesza hamowanie.

Black Snake

2012-11-27, 20:13
@up, chciałbym też powiedzieć że żeby ABS zaczął działać trzeba wcisnąć hamulec do końca. Jak wiadomo współczynnik tarcia na śniegu jest niski. Wciśniesz w samochodzie z ABSem hamulec do 3/4 i koła też się zatrzymają. Ale za to masz wybór, Krótsza droga hamowania, czy sterowanie pojazdem. W samochodach bez ABS niby też jest ten wybór bo można tylko trochę hamulec wcisnąć, ale dalej wolę te z ABSem.

jeloo

2012-11-27, 20:20
@up

Dlatego napisałem tam wyżej, że mimo, iż faktycznie auto hamuje szybciej bez ABS-u, to jednak ten jeden czy dwa metry mniej, nie są wcale takie istotne, bo nie ma się kontroli nad autem, a kontrola jest bezcenna w takich sytuacjach. I tak jak napisałem, ta różnica staje się odczuwalna dopiero kiedy auta zaczynamy używać do innych celów niż codzienny dojazd do pracy, czy po zakupy. Tak więc większość osób ma rację z tym, że lepiej mieć auto z ABS niż bez ABS-u, ale niech nie gadają, że ABS skraca drogę hamowania. Tyle ;)

Pozdr, Black Snake

grzechu86tonie

2012-11-27, 20:47
6lat jezdzilem autem bez absu taraz przesiadlem sie na auto z abs-em i z moich doswiadczen powiem tak... w lato abs jest ch*jowy zabic sie mozna a nie wyhamowac, na zime natomiast bardzo przydatna sprawa, mozna zapie**alac na hamulcu i auto nie traci sterownosci anie nie wpada w poslizg tak szybko jak bez absu. no i mi sie szybciej zatrzymuje na sniegu z absem. moze opony ch*jowe macie albo taki abs:D

wietnamiec

2012-11-27, 21:09
@up bo ABS skraca drogę hamowania! Jak ktoś twierdzi inaczej to albo wcale nie jeździ autem albo nie miał przej***nej sytuacji na drodze. Wiadomo że jak ktoś jest ogarnięty to jeszcze hamuje silnikiem, ale na samym hamulcu do dechy kiedy na drodze jest ślisko, (jeden ch*j czy woda czy śnieg) z ABSem dużo szybciej wyhamujesz niż k***a bez. AMEN.

jeloo

2012-11-27, 21:43
@up

Więc proponuję, żebyś zrobił sobie eksperyment ;)

A nawet poczytaj ;)


http://www.infosamochody.pl/artykul,id_m-2,t-abs___pomaga_czy_szkodzi.html

Cytat:

ABS ma jednak swoich przeciwników, którzy jako argument podnoszą sytuację, w których układ ten wydłuża drogę hamowania pojazdu. Ma to miejsce np. wtedy, kiedy przed zablokowanym kołem tworzy się warstwa luźnych elementów nawierzchni, która powoduje zwiększenie skuteczności hamowania. Układ ABS w takiej sytuacji odblokowuje koło, które przejeżdża przez tę warstwę zamiast wykorzystać ją do skrócenia drogi hamowania pojazdu.

Podobnie układ ABS wydłuża drogę hamowania wtedy, kiedy na nawierzchni o dużym współczynniku tarcia (np. asfalcie) znajduje się cienka warstwa luźnej nawierzchni (np. piasku). Wtedy zablokowane koła w samochodzie bez ABS powodowałyby przetarcie tej luźnej nawierzchni i koło zaczęłoby hamować na asfalcie, co oczywiście jest bardziej skuteczne.



wikipedia:
Cytat:



W pewnych sytuacjach system ABS wydłuża drogę hamowania np, gdy na nawierzchni o dobrej przyczepności znajduje się cienka warstwa luźna (np. liście, piasek, śnieg, błoto). W takiej sytuacji zablokowane koła przetarłyby słabą warstwę i nastąpiłoby zwiększenie siły hamowania, a w układzie z systemem ABS koło hamuje na warstwie o niższym współczynniku przyczepności[5].



Ścigacz.pl:

Cytat:

Prawda jest taka, że doświadczony kierowca potrafiący odpowiednio obsługiwać się swoim sprzętem, bez ABS-u wyhamuje na odcinku krótszym, niż z ABS-em.



Wladcydrog.eu

Cytat:

Na luźnym podłożu bądź na śniegu, ABS może więcej zaszkodzić niż pomóc. Na tego rodzaju nawierzchniach opłacalne jest zblokowanie kół dzięki czemu szuter lub śnieg zbierający sie przed kołami przyśpiesza wytracanie prędkości poprzez tworzenie dodatkowego oporu – podobnie jak spychacz z opuszczoną łyżką.

Kiedy hamujesz na śniegu, ABS wyczuwa blokujące się koła i co chwila zmniejsza siłę hamowania pozwalając kołom jechać po nawierzchni. Następnie zaczyna znowu hamować i po chwili ponownie zmniejszać siłę hamowania. Skuteczność takiego hamowania jest niewielka i lepiej jest pozwolić kołom na całkowite zablokowanie się. Niestety, w autach wyposażonych w system ABS jest to niemożliwe. O problemie tym możesz przeczytać również w serwisie www.info-samochody.pl.




Na czystym, równym asfalcie, rzeczywiście, może skrócić, ale doświadczony kierowca, i tak często wyhamuje szybciej bez tego systemu.

ABS głupieje na sypkich nawierzchniach, liściach, brudnym i dziurawym asfalcie, itd. I wtedy ta droga hamowania się wydłuża. Ale samochód nadal zachowuje stabilność, i to jest głównym zadaniem i zaletą tego systemu.

wietnamiec

2012-11-27, 22:04
@up Nie chodzi mi o hamowanie w miarę kontrolowane tylko o typowo awaryjne. Napisałem że z hamulcem do dechy.
A eksperyment już robiłem, jakbym nie wiedział jak się zachowuje auto z ABS i bez to bym nie pisał.

jeloo

2012-11-27, 22:18
@up
Ja też mówię o awaryjnym, bo kontrolowane będzie miało taki sam wynik. W pewnych przypadkach owszem, ABS będzie skracał drogę hamowania, jak na przykład na czystym i równym asfalcie. Natomiast każde zanieczyszczenie, śnieg, piach, wyboje itp będzie tą drogę wydłużało.

Ale powtarzam kolejny raz, to są odległości na tyle niewielkie, że fakt, iż ABS zapewnia stabilność samochodu nawet dla mało doświadczonych kierowców, działa naprawdę na korzyść ABS-u. I nikt nie mówi, że ABS jest zły, bo stabilność i przewidywalność auta pomaga wyjść z wielu nieprzyjemnych sytuacji obronną ręką, mimo drogi hamowania wydłużonej o kilka metrów.

w1wujek

2012-11-27, 22:27
szedł nieźle, szkoda że go zespinowało

Pener

2012-11-28, 16:26


0:40

Pener

2012-12-03, 06:45