18+
Ta strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich.
Zapamiętaj mój wybór i zastosuj na pozostałych stronach
topic

FSM Beskid 106 - Zostały tylko marzenia

Quarez • 2012-11-23, 00:02
FSM Beskid 106 - Auto zaprojektowane na początku lat 80 pod kierownictwem inżyniera Wiesława Wiatraka w Bielsku - Białej. Pokrótce dodam, że samochód w swym założeniu miejski, okazał się hitem do tego stopnia, że Renault zerżnęło patenty zastosowane w nim do swojego modelu Twingo w 90 roku (jedna wycieraczka, specyficzne klamki, linia nadwozia itd.). Nasz Beskid już wtedy był przystosowany do silnika 4 cylindrowego i od początku miał napęd na przód. Oczywiście Ruscy nie dali zgody i projekt nie trafił do seryjnej produkcji, z kolei Twingo odniosło ogromny sukces w europie i tłukli ten model przez bodaj 14 lat ! Żal i wk***ienie ściska do dziś :facepalm2:
Na filmiku jest pokazany przejazd prototypowym Beskidem po małym torze, a za kółkiem siedzi sam konstruktor, Pan Wiesław Wiatrak.












franz_maurer

2012-11-23, 11:55
Szczerze powiedziawszy beskid to ch*j w porównaniu z Syreną sport. Prototyp jak się nie mylę z lat 60.



Niestety jakieś złamasy w latach bodajże 70 pocięli go na kawałki :/.

marsel280675

2012-11-23, 12:11
Wielki szcunek dla Pana Wieslawa

aveyron

2012-11-23, 12:22
franz_maurer napisał/a:

Szczerze powiedziawszy beskid to ch*j w porównaniu z Syreną sport. Prototyp jak się nie mylę z lat 60.

Obrazek

Niestety jakieś złamasy w latach bodajże 70 pocięli go na kawałki :/.


Syrena Sport (replika) zostanie zaprezentowana podczas jubileuszowego 50. RAJDU BARBÓRKA 1.12.2012 na ul. KAROWEJ w Warszawie.

kielek

2012-11-23, 12:40
Tak tak, twingo to kopia beskida, peugeot 104 to kopia syreny 110, toyota hilux z pojedyńczą kabiną i tylnym napędem to kopia fiata 125p pickup a tarpan to protoplasta wszystkich suv-ów. Cała światowa motoryzacja to kopia polskich prototypów, a ja mam diable rogi tak wielkie że przez otwory drzwiowe muszę przechodzić bokiem...

BongMan

2012-11-23, 12:44
j***ne złodziejstwo. W Polsce coś się wymyśla, a k***y zza granicy kradną. Ostatnio uniwersytet Cambridge bezczelnie zapie**olił patent polskiemu wynalazcy.

iPoCoTaRejestracja

2012-11-23, 12:57
WIEWIORa napisał/a:

Renault czekało kilkanaście lat żeby w Polsce patenty wygasły. Więc ukradli je uczciwie. To polska biurokracja jest tu do dupy.
Tak samo było z tymi zderzakami polskiego pomysłu co pochłaniają całą energie kinetyczną.
To ostatnio było że w Wielkiej Brytanii jakaś uczelnia je opatentowała i afera.
A my mamy paten tylko na swój kraj i oni teraz zaczną produkować to do doków i innych wielko gabarytowych urządzeń, a gościu z tym ganiał do producentów samochodów i go zlali ciepłym moczem.



Tyle, że zderzak Łągiewki nie chroni kierowcy, a samochód przed efektami uderzenia. Producenci słusznie go zlali ciepłym moczem bo strefy zgniotu są tworzone specjalnie, aby energia poszła na odkształcenie się metalu, a jak najmniejsza na kierowcę.

Dżony

2012-11-23, 13:29
Łagiweka produkuje teraz na bazie swojego patentu bariery energochłonne ustawiane przy drogach które cieszą się sporym powodzeniem na zachodzie Europy i to jest jak najbardziej właściwe zastosowanie bo rzeczywiście zwiększa bezpieczeństwo w razie wypadku.
Nie szukajcie wszędzie spisku bo ta teoria jest absurdalna, Francja druga potęga motoryzacyjna w Europie(wiem, że jest masę prześmiewców francuskiej motoryzacji ale fakt jest taki, że po koncernie VW to francuskie PSA i Renault są najchętniej kupowanymi autami w Europie) posiadająca parę pokoleń wybitnych inżynierów motoryzacyjnych wzorowała się na Polsce gdzie co prawda jest masę zdolnych techników ale motoryzacja z przyczyn głównie politycznych zawsze kulała i nie była konkurencyjna.

Tw...........ir

2012-11-23, 14:01
komuna:D

to uczucie gdy wiesz zbyt wiele i nie możesz się tym podzielić bo będziesz miał przej***na:D

jacek44

2012-11-23, 14:11
Konstruktor Pan Wiesław Wiatrak - to można powiedzieć, że patent przeminął z wiatrem ;)

JURIJ_77

2012-11-23, 14:43
Quarez napisał/a:

Oczywiście Ruscy nie dali zgody i projekt nie trafił do seryjnej produkcji, z kolei Twingo odniosło ogromny sukces w europie i tłukli ten model przez bodaj 14 lat ! Żal i wk***ienie ściska do dziś :facepalm2:



nie siej fermentu - w 1980r. powstała tylko bryła przystosowana do silnika 600cm3 - dopiero w 1987r. powstał faktycznie model przystosowany do silnika 4 cylindrowego. Twingo powstał nie w 90-tym, a w 93-m roku.

co do kwestii politycznych - Ruscy już wtedy ch*j mieli do powiedzenia w tej kwestii. Z resztą i tak cały ZSRR się walił i mieli inne rzeczy na głowach. Prawdziwym problemem okazała się kwestia ekonomiczna - brak funduszy na przedłużenie patentu w 1993roku - akurat tak się dziwnie składa, że wtedy był przedstawiony Twingo - france musieli więc wiedzieć, że patent obowiązuje, ale nikt go nie przedłuży ... wydaje, że ktoś wziął nieźle w łapę za "nieprzedłużanie" go. Takie to Polskie ... :/

smirnoff1225

2012-11-23, 14:47
Nie ukradli pomysłu , tylko Polacy sprzedali ,jak zawsze ;)

shtojer

2012-11-23, 15:45
outsider_max napisał/a:

No i co że się czepiam, wiem wiem jak na tamte lata sukcesem jest to że jeździł, ale...

Pomysł: +10
Kolor: +10
Napęd: +10
Spasowanie elementów: -8.
Obrazek

:homer:



Tyle ze nie widziales innych zdjec beskida ? Zwroc uwage ze to nie jest oryginalny zderzak tylko prowizorka zrobiona ze zderzaka z cinquecento, duzo uchwytow urwanych za sprawa czasu wiec dopasuj oryginalnie calosc :)

Belzedup666

2012-11-23, 16:55
Szkoda, szkoda.
Rdzewiałby jak polonez i remont silnika przy 100 tysiącach.
Polonez też był ponad czasowy i co z tego jak w fabrykach poza inżynierami pracowały zakute łby.