18+
Ta strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich.
Zapamiętaj mój wybór i zastosuj na pozostałych stronach
topic

F-15C - test silników i pokaz ich mocy

rolerek • 2014-03-15, 23:21


Filmik może niezbyt sadystyczny ale pokazujący dwie fajne (moim zdaniem) rzeczy:

1. Test dysz
2. Kopyto jakim dysponuje ten samolot

Zasada jest taka, że im dysza "węższa" tym powietrze szybciej przepływa a tym samym silnik generuje większy ciąg. Oczywiście po włączeniu dopalania dysza musi się rozszerzyć, bo ciśnienie gazów jest tak duże że rozj***łoby silnik ;-) Pilot poprzez przepustnicę wysyła sygnały do układu sterującego silnika informacje o żądanym poziomie ciągu a następnie komputery przeliczają to na odpowiednią ilość obrotów wału, ilość podanego powietrza i paliwa oraz poziom otwarcia dysz.

W F-15C zamontowano dwa silniki Pratt&Whitney F100-PW-220 dające sumarycznie ok 22 ton ciągu co widać, bo samolot po prostu zapie**ala w niebo...

Jako ciekawostkę mogę podać, że W większość silników odrzutowych dysze sterowane są przez siłowniki w których przepływa płyn hydrauliczny pod ciśnieniem. Ciekawym rozwiązaniem jest to, że dysze w tych silnikach napędzane są pneumatycznie gazami wylotowymi, niby nic szczególnego ale w praktyce ma to fajny efekt uboczny w postaci tzw. zipping sound w trakcie przechodzenia w skrajne położenia (np. w 0:23).

W 1:39 pilot daje po garach i robi unrestricted climb. Ale moc !

Tutaj (od 0:23) dobrze słychać jak pilot pracuje przepustnicą:


Kislowy_wampir

2014-03-16, 10:37
Jedni się chwalą, że obsługują F-16 to ja się pochwalę, że firma Pratt&Whitney nie jest mi obca i miałem okazje być przy każdym procesie tworzonych przez ta firmę silników od najmniejszego sworznia po zajebiste przekładnie planetarne i wały drążone ogromnymi wiertłami powyzęj metra długości z zajebista dokładnościa kończąc na dziale pomiarów itp ") ale obecnie pracuje przy Porsche Macan/Cajun :)

Boli tylko to, że nie mamy nic swojego polskiego :/

Szacun zza temat :)

samolot1993

2014-03-16, 11:33
Ten to dopiero ma pie**olnięcie w ziemie:

miskolabor

2014-03-16, 11:41
@Kislowy_wampir
Mamy.... Pilotów :D

rolerek

2014-03-16, 11:42
@miskolabor

No to gratuluję pracy :D

Jak słusznie zauważyłeś silnik turbowentylatorowy jest odmianą silnika odrzutowego.

Od siebie dodam, że nasze F-16 wyposażone są w następcę F100-PW-220 czyli w model F100-PW-229 dający ok 13,5 tony (niezamontowany oczywiście) ciągu co sprawia, że F-16 też ma zajebiste kopyto, no i można go obładować asortymentem a i tak będzie zapas mocy na wznoszenie, przyspieszenie itd. :-)

Wracając jeszcze do F-15, to była pierwsza maszyna skonstruowana wg rewolucyjnej teorii "Manewrowania Energetycznego" opracowanej przez majora USAF Johna Boyda i matematyka Thomasa Christiego, teoria ta w dużym skrócie zakładała stworzenie samolotu dysponującego ogromną mocą i odpowiednio niskim obciążeniem powierzchni nośnej, który mógłby z łatwością zamieniać energię kinetyczną (moc/prędkość) w energię potencjalną (wysokość). Chodziło o to, żeby samolot mógł wykonywać manewry pionowe bez utraty energii a nawet manewry pochyłe które są przeniesieniem manewrów z walki kołowej z II WŚ w płaszczyznę pionową.

Samolot ten był totalną rewolucją i w zasadzie każdy rasowy myśliwiec nie ważne jakiej generacji zawsze tworzy się w myśl tej teorii a szkolenie pilotów w temacie manewrowania energetycznego to po prostu biblia na każdej wojskowej uczelni lotniczej w USA, UK, Polsce czy Rosji.

Jak będę miał czas to założę wątek o F-16 i opiszę go właśnie pod kątem manewrowania energetycznego, bo mało kto wie ale ten samolot był jeszcze większą rewolucją niż F-15 - całkowicie zmienił podejście do aerodynamiki lotu :-)


Dieeiervonsatan

2014-03-16, 11:47
Kislowy_wampir napisał/a:

Jedni się chwalą, że obsługują F-16 to ja się pochwalę, że firma Pratt&Whitney nie jest mi obca i miałem okazje być przy każdym procesie tworzonych przez ta firmę silników(...)


Z Rzeszowa? :-)

tranzystor

2014-03-16, 12:33
rolerek napisał/a:

Filmik może niezbyt sadystyczny ale pokazujący dwie fajne (moim zdaniem) rzeczy:



1. Test dysz

2. Kopyto jakim dysponuje ten samolot



Widzę standardowa podjarka amerykańskim "super" sprzętem, który potrafi tyle, co radziecki odpowiednik, albo nawet mniej.


rolerek

2014-03-16, 12:38
@tranzystor

Wszystkie Migi 29 które próbowały się bić z F-15 czy to w zasięgu wzroku czy na odległość spadły na ziemię. Mig 29 ma duży zapas mocy ale z F-15 i tak nie może się równać, bo tam to jest po prostu wręcz nieprzyzwoita nadwyżka ciągu.


Tomczak8899

2014-03-16, 13:52
Co do opisu autora:

1. Minimalny przekrój wylotowy dyszy nie zapewnia maksymalnego ciągu (tzn nie zawsze). Wynika to z wzoru na ciąg takiego silnika i jest uwarunkowane kilkoma czynnikami- prędkość i wysokość lotu i warunki atmosferyczne panujące na tej wysokości. Może zdarzyć się tak, że przy minimalnym przekroju ciśnienie na wylocie z silnika jest niższe od atmosferycznego co prowadzi do strat i obniżenia siły ciągu.

2. Przy włączonym dopalaczu dysza jest otwarta maksymalnie nie ze względu na wysokie ciśnienie- spalanie zachodzi przy stałym ciśnieniu (Obieg Joul'a-Braytona), tylko z uwagi na wysokie temperatury spalin, których nie zniósłby materiał z którego wykonana jest owa dysza.

3. Zmiana położenia przepustnicy skutkuje jedynie zmianą dawki paliwa podawanego do komory spalania. Nie ma czegoś takiego jak sterowanie obrotami wału- jego prędkość obrotowa niejako sama dostosowuje się do warunków panujących wewnątrz- jak turbosprężarka w każdym aucie.

4. Nie ma czegoś takiego jak tony ciągu. Tona odnosi się do masy, nie siły. Ciąg wyrażany jest w Newtonach.

O napędach wiem stosunkowo dużo, stąd moje czepialstwo :-D

PS. Jak chcecie się jarać możliwościami myśliwców to nic nie przebije F-22 ;)

zincum

2014-03-16, 14:20
rolerek napisał/a:

@tranzystor

Wszystkie Migi 29 które próbowały się bić z F-15 czy to w zasięgu wzroku czy na odległość spadły na ziemię. Mig 29 ma duży zapas mocy ale z F-15 i tak nie może się równać, bo tam to jest po prostu wręcz nieprzyzwoita nadwyżka ciągu.



Skąd ty taką wiedzę masz? Gdzie i kiedy 29 się bił z F-15?

rolerek

2014-03-16, 14:34
@zincum

1990/91 - Irak (walka w zasięgu wzroku)
1997 - była Jugosławia (walka w zasięgu wzroku jak i poza zasięgiem)

no i największe baty dla Migów 29 (Syria) - Izraelscy piloci F-15 :-) (chyba wszystkie możliwe przypadki)

@Tomczak8899

Z tym wałem to wiadomo, łopatki turbiny łapią wiatr w żagle i go napędzają ;-) , jeśli chodzi o tony ciągu wiadomo, że nie jet to jednostka ale nawet piloci sami piszą czasem w ten sposób, po prostu zwykłemu człowiekowi łatwiej sobie wyobrazić jak dużą mocą dysponuje taki silnik :-)


Ob...........el

2014-03-16, 14:52
To niesamowite, że człowiek, będący tak wątłą formą materii organicznej, potrafi panować nad tak ogromną mocą.

tr3mm0r

2014-03-16, 15:16
Wszystko fajnie i w ogole. Daj mi tu teraz Raptora do przerobki

To jest mysliwiec:




Jesli chodzi o "energy fighting" i manewrowosc amerykance musza w swe super maszyny nawkladac wiecej procesorow...

Jako maly bonus Su-47 Berkut :)



Dzisiejsza wojna w przestworzach odchodzi juz od energy fightingu jak rowniez od dog fightingu. Przykladem moze byc f35, ktorego manewrowosc jest porownywalna z lotniskowcem. Teraz liczy sie wykrycie i zniszczenie celu samemu bedac niewykrywalnym. Z duuuzych odleglosci.

Maverick901

2014-03-16, 20:11
@zincum
Fulcrumy walczyły z F-15 podczas pierwszej wojny w zatoce, Irakijczycy dostali w dupe bo Ruscy sprzedali im dość "odchudzone" technologicznie samoloty. Jednak porównywanie tych samolotów mija się z celem, bo jedynym dość dobrym rywalem Eagle'a jest rodzina Su-27.

tr3mm0r

2014-03-18, 00:28
A to 1wszy stealth czy inaczej mysliwiec 5tej generacji. Russian ofc :P



Co do manewrow to i tak ZADEN samolot nie fika do Su 37 Terminator.


Zwlaszcza w 2:13 :)