Co jest przyczyną?
Awaria jest skutkiem uszkodzenia uszczelnienia turbosprężarki. Olej wydobywający się z obiegu przedostaje się do kolektora dolotowego i dalej do cylindrów. Tam (tak samo jak "zwykły" olej napędowy) ulega samozapłonowi i spaleniu. Głównym czynnikiem sprzyjającym kataklizmowi jest tu skłonność do rozbiegania silnika z zapłonem samoczynnym. Jest ona naturalna dla tego typu silników, ale gdy spalane jest paliwo podawane przez układ paliwowy to jego ilość jest ograniczana przez regulator obrotów (lub elektronikę).
W przypadku wycieku z turbosprężarki, gdy prędkość obrotowa silnika rośnie to również wyciek się zwiększa. A dalej, większy wyciek to więcej "paliwa" a więc jeszcze większe obroty - i tak się tworzy błędne koło...
Zatrzymuje się to tak że trzeba urwać jakimś kluczem albo brechą przewody paliwowe. W starszych dieslach występował podobny problem jak sprężynka od regulatora obrotów się urywała i silnik zaczynał się "rozbiegać" Wtedy właśnie wyrywało się przewody paliwowe i silnik się dusił nim zdążył się zatrzeć.
a teraz niech sie wypowiedza specowie jak to zatrzymac
Przyczyną może być też uszkodzony tłok. Powstaje szczelina między tłokiem, a cylindrem i olej silnikowy trafia do komory spalania i powstaje samozapłon. Na zatrzymanie tego są trzy sposoby.
Pierwszy to poczekac az spali cały olej albo spuścic olej z samochodu co przyśpieszy proces.
Najlepszym rozwiązaniem jest wrzucić piątke, hamulec w podłoge i puścić sprzęgło.
a ja slyszalem o jeszcze jednym, ale to go raczej trzeba stosowac razem z wrzuceniem biegu i hebla: zapchac dolot, czymkolwiek, szmata, kurtka, stanik dziewczyny czy co tam jest pod reka
@ewenon chyba nie rozumiesz ze jeden tlok nie pociagnie calego silnika, dwa ze nie wytworzy sie z niego tyle spalin by napedzic turbine, szalone diesle tylko z uszkodzonej turbiny.
Sa 2 metody ktore powinno sie polaczyc dla jak najlepszego efektu mianowicie: sprobowac zaslepic szmata dostep do powietrza jesli to mozliwe i zaraz po tym jak najszybciej najwyzszy bieg hamulec i zdusic silnik kosztem sprzegla, nie powinno sie czekac bo jak spali polowe oleju to silnik zaczyna sie juz zacierac a naprawa moze byc nie oplacalna.