Cos wam powiem, jestem zawodowym kierowcą ale nie ciezarowki , jezde po zachodzie ! Takie wypadki w Niemczech to tzw. Unfall Stauende (wypadek na koncu korka) dochodzi do nich przez to ze kierowca zblizający sie do zatoru za pozno bądź wcale nie hamuje wskutek czego uderza w pojazd poprzedzający! Przyczyny mogą byc banalne, bawił sie smartphone'm , palil papierosa i spadl mu na wycieraczke ,na chwile sie nachylil, badz cos co odwrocilo jego uwage od obserwacji przed pola Swojego pojazdu! Rzadziej są to awarie ukladu hamulcowego ,poniewaz w wiekszosci samochodow ciezarowych usterki te są wychwytywane przez komputer pokladowy i meldowane sa kierowcy! --- I teraz rzeczy ktore moga sprawic ze nie skonczycie jak Ci z filmku! pierwsza najwazniejsza rzecz; zblizacie sie do zatoru, wrzuccie == ŚWIATŁA AWARYJNE == i powoli zblizajcie sie do korka ,=== SPOWOLNIJCIE JAZDE ALE JA KONTYNNUJCIE === (mowie glownie o autostradach na pasie jednokierunkowym) kierowca zawodowy, jadacy z ladunkiem ktorego pod plandeka nie widac ma wtedy mozliwosc szybszej reakcji oraz sprawniejszego szybszego wyhamowania zestawu, oraz wrzucenia u siebie awaryjnych zeby mu w dupe nastepna ciezarowka nie wjechala... czyniac to trzymajcie ===DYSTANS === / Jezeli juz staniecie jak na tym filmiku na koncu korka, a z tylu widzicie ze jedzie ciezarowka , ustawcie swoje auto pod === LEKKIM SKOSEM W KIERUNKU PASA AWARYJNEGO === tak by w przypadku uderzenia nie byc zgnieconym pomiedzy dwoma ciezarowkami ,i by sila uderzenia wypchnela wasze auto na pas awaryjny a nie na pas do jazdy bo moze w Was przypie**olic inny pojazd !! I mowcie to swoim znajomym ,rozpowszechniajcie to, byc moze te informacje komus uratuja zycie , bo takie wypadki jak ten z filmikow codziennie sa setki,dosyc sie w Niemczech naaogladalem takich tragedii ! Pozdrawiam Karol
Erudyta z Ciebie fantastico niezly, ale fizykiem nie zostaniesz. Poday przez Ciebie przyklad jest poprawny, natomiast nijak ma sie do sytuacji przedsawionej na wideo.
Juz tlumacze:
1. Przedstawiony przez Ciebie wzor, i.e. P = mg jest zasadny tylko i wylacznie w przypadku obliczania sily dzialajacej w kierunku przylozonego przyspieszenie. Przyspieszenie ziemskie dziaj w kiernku jadra Ziemii, czyli potocznie mowiac 'w dol'. Natomiast w tym przykladzie widzimy samochody (masy) poruszajace sie poziomo, czyli wplyw przyspieszenia ziemskiego jest zerowy na obie masy. Ergo, prosze nie robic k***y z logiki, bo matematyki, fizyki tutaj zadej jeszcze nie ma.
2. Co jest glownym czynnikiem sprawczym w przedstawionym przykladzie to nie sila, a energia. Dokladnie energia kinetyczna. Energia jest w tym przypadku proporcjonalna do masy ciala i predkosci z jaka to cialo sie porusza. Zaleznosc masy jest liniowa, natomiast predkosc jest funkcja kwadratowa (dla dociekliwych wzor to E = m*V^2/2). Czyli im ciezsze i szybciej poruszajace sie cialo, tym wieksza energia, a im wieksza energia, tym bardziej sadole sie ciesza ogladajac takie filmiki na hardzie .
Mam nadzieje, ze pomoglem. Jesli niezbyt, to wiadomo- do pieca.