18+
Ta strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich.
Zapamiętaj mój wybór i zastosuj na pozostałych stronach
topic

Reakcja chemiczna z sodem

psd15 • 2013-09-09, 22:27


Bardzo ciekawa reakcja z sodem. Nie wiem na czym ona polega, dlatego oddaje głos ekspertom. Pozdrawiam.

enduser

2013-09-10, 10:00
Cytat:

Starch pellets- kostki skrobi, po krotce w zlewce zachodzi reakcja wody utlenionej z jodkami jest ona hamowana przez kwas askorbinowy który powoli reaguje redukując jod do jodków, stąd opóźnienie... W momencie wykorzystania kwasu askorbinowego wydziela się jod który błyskawicznie reaguje z skrobia tworząc kompleks. Koniec xD Żeby zrobić w drugą stronę dodajemy trochę kwasu askorbinowego xD
Tutaj reakcja:
2I− + 2H+ + H2O2 → I2 + 2H2O



Skąd tam H2O2??? i vit. C? ;)

Myślałem że to chodzi o to iż powoli reaguje siarczynowy jon z kwasem cytrynowym i potem pojawia się I2 i dalej tzw. próba jodowa a w drugą stronę dodajemy kwasu ale w sumie to nie znam się (chemię miałem w gimnazjum).

arkadoss

2013-09-10, 10:06
to jest taka reakcja że każdy murzyn powinien się napić :)

Meretrix

2013-09-10, 10:40
Fake, nic nie reaguje tak szybko całą objętością na raz.

piasek7321

2013-09-10, 10:43
Ja przedstawiłem jak wygląda reakcja w oryginale, jednak wariacji jest wiele m.in. ta:

http://www.youtube.com/watch?v=8YIhTn-GY3c&feature=related

W tym przypadku:
W wyniku wymieszania roztworów jodanu IO3- z roztworem siarczynu SO32- zachodzi powolna reakcja redoks w wyniku której powstają jony jodkowe I-:
IO3– + 3 HSO3– → I– + 3 SO42– + 3 H+
W trakcie trwania tej powolnej reakcji w roztworze znajdują się cały czas jony jodanowe i siarczynowe. Powstające jony jodkowe są utleniane przez jodan do wolnego jodu zgodnie z reakcja:
5 I– + IO3– + 6 H+ → 3 I2 + 3 H2O
Powstający jod nie jest w stanie połączyć sie jeszcze z skrobia ponieważ zostaje zredukowany przez ciągle występujący w roztworze siarczyn:
I2 + HSO3– + H2O → 2 I– + SO42– + 3 H+