18+
Ta strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich.
Zapamiętaj mój wybór i zastosuj na pozostałych stronach
topic

Śmigłowiec szybszy niż TGV! Pracował nad nim Polak

damian88719 • 2013-08-24, 23:50
Temat może mało sadystyczny, ale ścisłowców i wielbicieli polskiej myśli technicznej na pewno zaciekawi.

Tomasz Krysiński, współtwórca helikoptera hybrydowego X3, tłumaczył, że zwykły śmigłowiec może zawisnąć w powietrzu dzięki wirnikom. Jednocześnie ograniczają one prędkość. Śmigłowiec hybrydowy jest zbudowany inaczej. - Dodatkowe śmigła sprawiają, że maszyna ma mniejszy opór aerodynamiczny, pozwala to bardzo przyspieszyć lot do przodu – wyjaśnił gość Jedynki. Dodaje, że maszyna jest również ekonomiczna, zużywa mniej paliwa.



Inżynier mówi, że pracowano w małej grupie, dobierano tylko ludzi niezbędnie potrzebnych do określonych prac. Na początku team liczył 10-12 osób, potem w okresie największego nasilenia prac, było ich 120.

Jaki jest polski udział w projekcie? Tomasz Krysiński mówi, że współpracowano wiele przy tym projekcie z Politechniką Łódzką. Przekonał go do tego ojciec, który był dyrektorem Instytutu Maszyn Przepływowych. Jak mówi, Polacy dostali bardzo trudne zadania, m.in. obliczenia dotyczące śmigła i optymizację aerodynamiczną, to jest znalezienie odpowiednio opływowego kształtu.

źródło
http://www.polskieradio.pl/7/129/Artykul/908937,Smiglowiec-szybszy-niz-TGV-Pracowal-nad-nim-Polak

las84500

2013-08-25, 12:04
@jessjess - Faktycznie mój błąd. Przyjrzałem się dodatkowo działaniu tarczy sterującej i to Twoje wyjaśnienie utraty siły nośnej jest prawidłowe.

TheColt

2013-08-25, 12:23
Co wy wiecie o śmigłowcach ;P

BoryzSadek

2013-08-25, 12:43
Piwo!
Miło się takie coś czyta.

mayday1707

2013-08-25, 12:49
las84500 napisał/a:

Fajny projekt, szczególnie z polskim wkładem. Ciekawe jakie ma osiągi. Ale ze śmigłowców hybrydowych jest jeszcze lepszy wynalazek jak Lockheed XH-51A z napędem odrzutowym, który pobił nieoficjalny rekord prędkości dla śmigłowców wynoszący 486.9 km/h, czyli szybciej od X3 i dodatkowo ponad 40 lat temu. Był to po za tym jeden z pierwszych, jak nie pierwszy helikopter z wirnikiem bezprzegubowym.



No tak tylko ze Lockheed miał więcej wad niż zalet, np. mała stabilność lotu, waga i ładowność a raczej brak ładowności a z tego co tam kiedyś czytałem o nim pilot po pół godziny lotu czuł się jak by siedział w nim pół dnia bo non stop trzeba było robić korekcję lotu.
Nie grunt zrobić najszybszy, ale stabilny ;)

SpirytusSalicylowy

2013-08-25, 13:06
I tak oficjalnie nie wspomną nawet o polskim udziale w tym przedsięwzięciu.

las84500

2013-08-25, 14:56
mayday1707 napisał/a:



No tak tylko ze Lockheed miał więcej wad niż zalet, np. mała stabilność lotu, waga i ładowność a raczej brak ładowności a z tego co tam kiedyś czytałem o nim pilot po pół godziny lotu czuł się jak by siedział w nim pół dnia bo non stop trzeba było robić korekcję lotu.
Nie grunt zrobić najszybszy, ale stabilny ;)



Ciekawe, bo ja słyszałem, że było zupełnie odwrotnie. Łatwy w pilotażu, stabilny - również w zawisie. Jest filmik, jak pilot wisi ze 2 metry nad ziemią i puszcza stery pokazując puste ręce, a gość z ziemi łapie się tego wystającego szpikulca z przodu i na nim się zawiesza, a na śmigłowcu nie zrobiło to wrażenia. Tu jest z niego kadr.


A co do ładowności to po modyfikacjach polegających na dołożeniu do niego silnika odrzutowego, skrzydeł i podwieszenia z drugiej strony aparatury badawczej piloci twierdzili, że nie wpłynęło to znacząco negatywnie na możliwości latania.
Po za tym jest to w prostej linii dziadek AH-64 Apache.

tranzystor

2013-08-25, 15:49
las84500 napisał/a:

Ciekawe, bo ja słyszałem, że było zupełnie odwrotnie. Łatwy w pilotażu, stabilny - również w zawisie. Jest filmik, jak pilot wisi ze 2 metry nad ziemią i puszcza stery pokazując puste ręce, a gość z ziemi łapie się tego wystającego szpikulca z przodu i na nim się zawiesza, a na śmigłowcu nie zrobiło to wrażenia. Tu jest z niego kadr.



Chyba o dwóch różnych śmigłowcach piszecie....

las84500 napisał/a:

A co do ładowności to po modyfikacjach polegających na dołożeniu do niego silnika odrzutowego, skrzydeł i podwieszenia z drugiej strony aparatury badawczej piloci twierdzili, że nie wpłynęło to znacząco negatywnie na możliwości latania.



Kolego pomyśl - obładowanie śmigłowca dodatkowymi silnikami, zbiornikami paliwa dla nich, aparaturą itp nie wpłynęło na możliwości latania? Nonsens. To poprostu byłą testowa konstrukcja, która prawdopodobnie cierpiała na szereg wad, dlatego nie uruchomiono jej produkcji.


las84500 napisał/a:

Po za tym jest to w prostej linii dziadek AH-64 Apache.



Nie wydaje mnie się, nie mogę znaleźć żródła, aby to potwierdzić. Swoją drogą AH-64 nie był jakimś cudem techniki, aby się tym podniecać.

las84500

2013-08-25, 16:08
XH-51 służył jako platforma badawcza dla wirnika bezprzegubowego, a później śmigłowca hybrydowego w wariancie XH-51A. Miał wejść do produkcji na początku jako śmigłowiec dyspozycyjny, ale Lockheed nie dostał żadnego zamówienia. Opierając się na doświadczeniach z XH-51A zbudowano hybrydowy AH-56 Cheyenne. Lockheed miał już na niego podpisany kontrakt z armią kiedy po serii paru zdarzeń został on anulowany. AH-56 Cheyenne miał na tamte czasy rewolucyjny i specjalnie dla niego zaprojektowany system prowadzenia ognia i śledzenia celu zarządzany komputerem i rozwiązania te niemal żywcem zostały przeniesione do AH-64 Apache, który sam w sobie nie był już tak skomplikowany i pozostał w układzie klasycznym.

dresimir

2013-08-25, 17:07
Trochę taki samolotokopter, ale zapie**ala jak dziki. Piwo.

pkh

2013-08-25, 20:12
Tak się mówi, że "Polak zaprojektował". I bardzo fajnie, ale skąd wiadomo co on tam zrobił, a może tylko zaprojektował jakiś drobny i mało ważny element. Tak czy siak fajnie.

damian88719

2013-08-25, 22:57
Był szefem biura, rozdzielał prace międzu inne jednostki. Był na przykład odpowiedzialny za kształt śmigieł. Taki mały, "mało" ważny element.