Tak więc mam dla was kilka zagadek z konkursu EBEC. Niby jest to konkurs dla studentów kierunków inżynierskich, ale wybrałem tu kilka fajnych i prostych zadanek "z haczykiem", które każdy z was powinien umieć rozwiązać... Ale czy aby na pewno?
Powiedzmy, że umowa jest taka - jeśli źle odpowiesz na więcej niż 3 zagadki to stawiasz mi piwo!
Spróbujcie swych sił!
**w spojlerach są odpowiedzi, ale polecam najpierw samemu znaleźć odpowiedź na pytanie, a dopiero potem otworzyć spojler, inaczej ominie was najlepsza część zabawy
1) Jaką największą liczbę można zapisać za pomocą dwóch niepowtarzających się cyfr?
2) Jeśli w pływamy w łódce w basenie (nie pytajcie dlaczego) i wyrzucimy za burtę duży, ciążący nam kamień, to co stanie się z wodą w basenie? Podniesie się, opuści czy pozostanie bez zmiany?
3) Na stole leżą 162 monety, wśród nich fałszywa, cięższa od pozostałych. Ile (najmniej) razy trzeba ważyć, używając wagi szalkowej, aby być pewnym, która z monet jest fałszywa?
4) W jednym miesiącu trzy niedziele wypadły w dni parzyste. Jaki dzień tygodnia był 20 dnia tego miesiąca?
5) Piłka nożna uszyta jest z białych i czarnych łatek skóry. Czarne łatki są pięciokątami foremnymi, a białe są sześciokątami foremnymi. Każdy pięciokąt jest połączony brzegami z pięcioma sześciokątami, a każdy sześciokąt z trzema pięciokątami i trzema sześciokątami. Ile piłka ma białych sześciokątów jeśli czarnych pięciokątów ma 12?
6) Ile różnych wyników działań możemy otrzymać, jeśli między pięć piątek wstawimy znaki podstawowych czterech działań matematycznych: +, -, *, : (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie). Za każdym razem należy użyć wszystkich czterech znaków wstawiając jeden znak między każde dwie sąsiednie piątki.
7) Paweł i Gaweł płyną kajakami pod prąd, przy czym prędkość Pawła względem wody jest 2 razy większa od prędkości prądu względem brzegów rzeki. Gaweł przepłynął tę samą odległośd w czasie 3 razy krótszym niż Paweł. Ile razy prędkość Gawła względem wody była większa od prędkości Pawła względem wody?
8) Na końcach lekkiej dźwigni dwustronnej, znajdującej się w dużym, pustym akwarium, wiszą w równowadze dwa ciężarki: żelazny i aluminiowy. Co nastąpi, gdy do akwarium nalejemy wody - przeważy ciężarek żelazny, aluminiowy, czy jednak pozostaną w równowadze?
9) Założę się, że w szkole używałeś liczby pi tysiące razy, ale czy znasz jej 5 cyfrę po przecinku?
liczba pi = 3.1415...(?)
10) Szofer spojrzał na licznik swego samochodu. Licznik wskazywał liczbę 15951. Szofer zauważył, że ilość kilometrów, którą przebył, wyrażała się liczbą palindromiczną (taka która czytana od końca jest równa czytanej od początku). Ciekawe! - rzekł szofer. -Teraz chyba nieprędko pojawi się na liczniku liczba o tych samych właściwościach. Ale dokładnie w dwie godziny później licznik wskazywał następną liczbę palindromiczną. Z jaką prędkością jechał szofer w ciągu tych dwóch godzin?
11) Są kulki w trzech różnych kolorach: czerwonym, zielonym i niebieskim. Tylko trzy kulki nie są czerwone, tylko cztery nie są zielone i tylko pięd nie jest niebieskich. Ile jest kulek?
12)
A na koniec coś czego wariacje zapewne widział i próbował rozwiązywać już każdy, ale jeśli nie to zapraszam:
5 ludzi zamieszkuje 5 domów (domy stoją w linii obok siebie, patrzymy na nie tak jak byśmy stali przed nimi) w 5
rożnych kolorach. Wszyscy noszą różne nakrycia głowy, hodują różne zwierzęta i grają na różnych instrumentach.
Polak zamieszkuje pierwszy dom po lewej.
Czech mieszka w domu o kolorze łososiowym.
Burgundowy dom znajduje się po lewej stronie domu pistacjowego.
Anglik hoduje kangury.
Właściciel panamy mieszka obok osoby grającej na kastanietach.
Mieszkaniec seledynowego domu nosi cylinder.
Francuz nosi melonik.
Mieszkaniec środkowego domu hoduje mrówki.
Właściciel panamy ma sąsiada, który hoduje psy.
Osoba nosząca fedore gra na klawesynie.
Niemiec gra na harfie.
Polak mieszka obok turkusowego domu.
Osoba grająca na trójkącie mieszka obok domu seledynowego.
Osoba nosząca homburge hoduje koniki polne.
W burgundowym domu hoduje się morświny
Kto gra na Ukulele?
Mam nadzieję, że lubicie wyzwania w postaci zagadek i chciało wam się je rozwiązywać, bo wiedzcie, że pie**oliłem się z tym ponad godzinę tłumacząc z angielskiego, poprawiając błędy i rozpisując rozwiązania.
A że post po rozwinięciu spojlerów jest bardzo długi to co poniektórym leniwym przypomnę, że klikając tu na dole też można postawić piwo
pytania na poziomie podstawówki czy tam gimnazjum plus 8^9 jest mniejsze od silni 98 zapis:
98! (nadal zostały użyte tylko dwie cyfry więc jest to poprawniejsze rozwiązanie)
a ciut większa bo aż 942689044888324774562618574305724247380969376407895166349423
877729470707002322379888297615920772911982360585058860846042
9412647567360000000000000000000000
@Keyzam
"za pomocą 2 niepowtarzających się cyfr" cyfra to cyfra, cyfra to nie liczba. Zgodnie z zadaniem nie możesz stosować ani wspomnianej przez Ciebie notacji (fajny bajer), ani żadnych silni itp.
Ad 5)
Masz 12 pięciokątów,a każdy pięciokąt połączony jest z 5-cioma sześciokątami -> jak przemnożysz, masz 12*5=60 sześciokątów.
Ponieważ każdy 6-ciokąt styka się z 3 pięciokątami, każdy z sześciokątów był liczony potrójnie. Aby dostać ich poprawną ilość, dzielisz wcześniejszy wynik przez 3, czyli 60:3=20
5) Tak matematycznie podchodząc do zadania (C-czarne, B-białe, "-" stykają się z)
12C
?B
C-3B
3C-B-3B
Więc 12C*3B/3 (bo każdy biały styka się z innymi trzeba miałymi, więc trzeba podzielić przez ilość tych zetknięć) = 20.
Nie jestem nauczycielem, więc nie potrafię chyba jaśniej wytłumaczyć swoich kalkulacji
Co do 3 i 7, to nie pomyślałem, 9 strzeliłem, nawet poprawnie
Ogólnie banały (ostatnie do rozpisania na kartce, w głowie to poziom hardcore jak dla mnie) i nie szalałbym z tymi studiami, bo to zakres liceum, no moze z profilem rozszerzonym z matmy.
Edit. Wtrącając jeszcze do piątego zadania - każdy sposób, który generuje poprawny wynik jest spoko, o ile ktoś go sam wymyśli. Dla reszty zostaje bezmyślne wkuwanie wzorów
Na siłę najlepiej
pytania na poziomie podstawówki czy tam gimnazjum plus 8^9 jest mniejsze od silni 98 zapis:
98! (nadal zostały użyte tylko dwie cyfry więc jest to poprawniejsze rozwiązanie)
a ciut większa bo aż 942689044888324774562618574305724247380969376407895166349423
877729470707002322379888297615920772911982360585058860846042
9412647567360000000000000000000000
pytania na poziomie podstawówki czy tam gimnazjum plus 8^9 jest mniejsze od silni 98 zapis:
98! (nadal zostały użyte tylko dwie cyfry więc jest to poprawniejsze rozwiązanie)
a ciut większa bo aż 942689044888324774562618574305724247380969376407895166349423
877729470707002322379888297615920772911982360585058860846042
9412647567360000000000000000000000
A jak cię wysyłają do sklepu to:
-Miało być tylko jedno piwko!
-No i jest, wóda się nie liczy, bo to nie piwko.
P Tylko dwie cyfry, to tylko dwie cyfry, bez silni, mnożenia, cyganów, murzynów itd.