Gra Façade jako jedyna daje graczowi pełną swobodę w kwestii prowadzenia rozmów. Dialog z postaciami nie sprowadza się tu do klasycznego wybierania jednej z kilku przygotowanych przez twórców opcji dialogowych, a tekście w języku angielskim, który wpisujemy bezpośrednio. Możemy napisać cokolwiek! Nic nas nie ogranicza.
Fabuła w tej grze jest niemniej oryginalna od mechaniki. Naszym zadaniem jest... uratowanie małżeństwa Tripa i Grace. Możemy także doprowadzić ich związek do rozpadu. Znowu - nic nas nie ogranicza. Możemy załagodzić spór tej pary lub jeszcze go zaognić.
Co ciekawe, ta niepozorna gierka ma zaawansowane algorytmy sztucznej inteligencji. Postaci potrafią dość rozsądnie reagować na zachowanie gracza i dzięki temu sprawiają wrażenie bardziej inteligentnych, niż są w rzeczywisyości.
"Façade" jest całkowicie darmowa, a od momentu premiery ściągnęło ją już ponad milion osób. Zdobyła także parę nagród i nominacji na festiwalach gier niezależnych.
Przetestowałem, jednak ch*jowe. Mimo wszystko pozycja godna uwagi ze względu na sam fakt, że została stworzona (co widać na creditsach) w latach 2005/06 . Podejrzewam, że w dzisiejszych realiach producenci gier mogliby stworzyć coś znacznie bardziej złożonego.
"Co ciekawe, ta niepozorna gierka ma zaawansowane algorytmy sztucznej inteligencji.?
To taki żart a ja za głupi by jego wyrafinowanie zrozumieć, no nie...?
To taki żart a ja za głupi by jego wyrafinowanie zrozumieć, no nie...?
Żaden żart. W większości współczesnych gier wystarczy zboczyć o kilka metrów ze ścieżki, aby SI przeciwników/sojuszników/postaci niezależnych zgłupiało całkowicie. A w tej grze SI musi okiełznać złożoność ludzkiego języka. Coś z czym nie radzi sobie nawet kilkuletnie dziecko.
Uprzedzając Twoje zarzuty wobec gry:
Oczywiście, że niektóre odzywki są zapętlone. Gdyby ilość nagranych kwestii dialogowych zwiększyć to aktorzy musieliby nagrywać całymi dniami, a plik instalacyjny urósłby wielokrotnie. Pamiętaj, że jest to gra niezależna stworzona przez grupkę pajonatów osiem lat temu.
Oczywiście, że reakcje Grace i Tripa nie zawsze wypadają naturalnie. To w końcu tylko gra, zbiór zer i jedynek.
Pieprzyć zapętlone odzywki. Jedyną rzeczą realistyczną mniej lub bardziej to ich reakcja na holy shit podczas patrzenia na ich tęczowy wibrator. Cała reszta brzmi jakby nikt tam nie słuchał co kto do kogo mówi.
To działa na zasadzie wyszukiwania słów w tym co wpisaleiście:
Jeśli wpisaliście np. "What is the weather like today" to pewnie odpowiedz będzie "beautiful", a nie coś bardziej złożonego, bo gra wykryła że wpisałes 2 słowa kluczowe: "What" i "weather". Prawdopodobnie jakbys wpisał "what sasha grey weather" to i tak by odpowiedz była beautful, chyba że programista przewidział (nie, nie wpisywanie sasha grey ) że jeśli sa np. 3 słowa których nie ma w bazie słów to np. odpowiedz bota jest "what?"
Przynajmniej tak działa to w prostych botach które odpowiadają na to co wpise użytkownik. Może tutaj jest to bardziej skomplikowane.