18+
Ta strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich.
Zapamiętaj mój wybór i zastosuj na pozostałych stronach
topic

Szybowiec

lllll • 2012-09-10, 11:50
Maciej Pospieszyński - mistrz świata w akrobacji szybowcowej.
Na pierwszym filmiku zaczyna ~0:55, choć polecam całość. Zajebiste przeciągnięcia ;)




bigi1991

2012-09-10, 19:38
mCko napisał/a:

Czy jakiś ekspert może mi powiedzieć jak długo można szybować przy 1 holowaniu?



Przy braku ruchu powietrza sprawa jest prosta. Wysokość X doskonałość szybowca i mamy dystans jaki przeleci.
doskonałość to zazwyczaj ok. 30 ale nawet do 50-60

Ale przy termikach zaczyna się zabawa bo przy dobrym układzie można by się utrzymać cały dzień bez większego wysiłku.

A w górach jest najfajniej. Poza pięknymi widokami można również przelecieć setki jak i tysiące kilometrów za jednym startem.

Jeśli chodzi o lotnictwo to polecam się :)

Nadir1

2012-09-10, 20:19
Szybować można do upadłego, jeśli tylko są noszenia - umiejętność ich szukania i wykorzystywania zależy oczywiście od poziomu wyszkolenia i doświadczenia szybownika. Podczas lotów w ciągu dnia najczęściej i najpowszechniej używane są noszenia termiczne zwane "kominami", zazwyczaj (choć nie tylko) występują one pod chmurami cumulus - najprościej mówiąc, jak mam nadzieję wiadomo - ciepłe powietrze jest lżejsze od chłodniejszego i kiedy pod chmurką znajdzie się nagrzane powietrze to zaczyna się ono unosić z ziemi.
Ciąg tego powietrza jest na tyle mocny, że wystarcza aby pociągnąć szybowiec w górę (zazwyczaj prędkości wznoszenia wynosi od 1 do nawet 5 m/s). Szybownik stara się wycentrować komin - znaleźć miejsce najsilniejszego noszenia i krążąc w nim zwiększa wysokość, a po osiągnięciu żądanej wysokości (która pod cumulusami dochodzi latem do 2500 m., obecnie sezon się kończy i podstawy chmur w Polsce mają wysokość około 1000 m.) leci w założonym kierunku jednocześnie szukając kolejnego komina (bo pomiędzy nimi szybowiec leci lotem ślizgowym, który nigdy nie jest poziomy), w którym historia się powtarza.
Drugi rodzaj noszeń zwany jest falowymi lub żaglowymi, w Polsce występuje np. w Tatrach kiedy wieje halny. To już trochę inna bajka, bo nawet w nasz halny potrafi wznieść szybowiec na wysokość do 10000 m. (!) - występują przy nim ogromne noszenia, często tak duże że brakuje skali na wariometrze (przyrząd wskazujący prędkość wznoszenia lub opadania).
Zasada jest dość prosta - mocny wiatr, taki jak halny "uderzając" w "ścianę" góry zmienia swój kierunek zgodnie z jej kątem, dlatego można wykorzystywać to noszenie od strony góry z której wieje wiatr, za to z drugiej strony występuje równie mocne duszenie (loty z tej strony są absolutnie zakazane) - tak więc loty na fali zarezerwowane są tylko dla odpowiednio wyszkolonych szybowników.
A wracając do tematu przewodniego - wielogodzinne loty są na porządku dziennym, a długotrwałość lotu zależy od pilota i ewentualnie doskonałości szybowca (określa ona ile km może przelecieć szybowiec w warunkach bezwietrznych z wysokości 1000m. i w zależności od typu szybowców obecnie używanych wynosi od 25 do nawet ponad 60 (!)).
Loty akrobacyjne to oczywiście też inna bajka, bo oceniane są figury przez jury, jednak jest to robione bardzo rygorystycznie - np. w każdym korkociągu ilość zwitek jest ustalona, a nie na "widzimisię". Szybownictwo jest zajebistym sportem, ale żeby osiągnąć poziom zawodników startujących w mistrzostwach świata trzeba wylatać tysiące godzin i choć może wydaje się to proste to uwierzcie mi że to są perfekcjoniści.
Jak macie jakieś pytania to chętnie odpowiem. :)

lllll

2012-09-10, 20:29
xsl napisał/a:



Przeciągnięcie – w aerodynamice lotniczej – zjawisko znacznego, gwałtownego spadku siły nośnej i gwałtownego przyrostu oporu aerodynamicznego, na skutek zbyt dużego kąta natarcia skrzydła – ściślej przekroczenia krytycznego kąta natarcia skrzydła i wystąpienia chwilowej, częściowej lub całkowitej utraty sterowności. (pl.wikipedia.org)



Rozumiem, że to pomoc dla leni?

Sober159

2012-09-10, 22:54
No Ci co piszą że tylko macha drążkiem to idioci. Sam leciałem szybowcem tylko 3 razy w życiu ale mój ojciec i siostra mają licencje i wiem na czym to polega i składam wielki hołd ludziom takim jak Janusz Centka, Maciej Pospieszyński, ś.p. Tadeusz Góra, Adela Dankowska, Sebastian Kawa itp.. Nawet sobie nie zdajecie sprawy ale Polacy to są prawdziwi królowie szybownictwa. Zarówno w czasach obecnych wygrywają wszystkie mistrzostwa jak i w czasach wojny mieliśmy najlepszych lotników. Wielki props za ten post. Naprawdę TAKIE piwo :D

rolerek

2012-09-10, 23:55
Piękne... tylko szum powietrza.

W temacie, tylko bardziej hałaśliwie:

cpt. Ralph "Sheik" Aarts, Royal Netherlands Air Forces


Johny B

2012-09-11, 00:35
przychodzi baba do lekarza z szyba na plecach, a lekarz pyta co pani jest - szybowiec ;)

wiem ch*jowe ale nie mogłem się powstrzymać :D

Kombivar

2012-11-20, 14:08
Na pierwszym filmiku wskaźnik przeciążenia na dłużej zatrzymuje się na 6G - masakra, aż mi przed kompem zaczęło powietrza brakować :)