18+
Ta strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich.
Zapamiętaj mój wybór i zastosuj na pozostałych stronach
topic

Przekraczanie bariery dźwięku

Krówka • 2012-11-30, 14:05
Kilka scen przedstawiających myśliwce, które łamią bariere dźwięku



W sumie niezły widoczek :ok***a:

Jak było to sorry

Inev

2012-11-30, 16:00
Co to za lej z pary wodnej (?) się tworzy przy przekraczaniu prędkości dźwięku? Potrafi ktoś wytłumaczyć?

Krówka

2012-11-30, 16:02
To para wodna. Tworzy ona lej pod wpływem fali uderzeniowej.

tzw. Obłok Prandtla-Glauerta


drowac

2012-11-30, 16:04
Jest tzw. obłok Prandtla-Glauerta.

okar19

2012-11-30, 16:06

Orlik

2012-11-30, 16:14
Nie wszystkie samoloty na filmiku pokonały prędkość dźwięku. Obłok Prandtla-Glauerta powstaje przy prędkości bliskiej prędkości dźwięku. Jak słyszymy grzmot, to wtedy wiadomo, że przekroczył prędkość 1Ma, czyli prędkość dźwięku.

chinchil

2012-11-30, 16:42
coś pięknego i kurewsko głośnego widziałem to na żywo jak byłem w Holandii

Kuriki

2012-11-30, 16:55
Fake, nie ma Guile'a :nietoperz:

karol_n1

2012-11-30, 17:59
Moje zdjęcie F/A 18 Szwajcarów z SIAF na Słowacji z tego roku. Co prawda nie przekroczył bariery dźwięku, ale był blisko :)


BurakCebulak

2012-11-30, 20:51

rolerek

2012-11-30, 21:56
Obłok pary wytwarza się przy prędkości transsonicznej, samolot jest wtedy na granicy bariery dźwięku. W niektórych miejscach na kadłubie i skrzydłach powietrze przepływa z prędkością większą niż dźwięk i stąd to zjawisko. Dużo zależy od oporów czołowych, kształtu skrzydeł no i wilgotności - im większa tym chmurka efektowniejsza :)



Na niektórych samolotach chmurki prawie nie widać, bo mają bardzo małe opory aerodynamiczne. Z reguły też na takich maszynach na pokazach w trakcie wykonywania tzw. high speed passa prędkość to z reguły mach 0.95, bo ryzyko przełamania bariery dźwięku jest zbyt duże. Np. F-16 jest pod tym względem dosyć niebezpieczny, bardzo małe opory czołowe i duży nadmiar ciągu powodują, że margines bezpieczeństwa musi być większy.

Stasiw

2012-12-01, 01:02
Stożek Macha polega mniej więcej na tym:
1. Ma<1 Czyli widząc nadlatujący samolot już go słyszymy.
2. Ma=1 Słyszymy go w momencie gdy znajduję się na naszej wysokości (w jednej linii z naszą pozycją)
3. Ma>1 Słychać samolot dopiero gdy nas minie, tak jakby z opóźnieniem. Po prostu dźwięk rozchodzi się wolniej niż porusza się wytwarzający go obiekt.
Dziękuje studenci, za tydzień kolokwium!

ti...........ax

2012-12-01, 03:12


prawdziwy sonic boom