Nie wszystkie samoloty na filmiku pokonały prędkość dźwięku. Obłok Prandtla-Glauerta powstaje przy prędkości bliskiej prędkości dźwięku. Jak słyszymy grzmot, to wtedy wiadomo, że przekroczył prędkość 1Ma, czyli prędkość dźwięku.
Obłok pary wytwarza się przy prędkości transsonicznej, samolot jest wtedy na granicy bariery dźwięku. W niektórych miejscach na kadłubie i skrzydłach powietrze przepływa z prędkością większą niż dźwięk i stąd to zjawisko. Dużo zależy od oporów czołowych, kształtu skrzydeł no i wilgotności - im większa tym chmurka efektowniejsza
Na niektórych samolotach chmurki prawie nie widać, bo mają bardzo małe opory aerodynamiczne. Z reguły też na takich maszynach na pokazach w trakcie wykonywania tzw. high speed passa prędkość to z reguły mach 0.95, bo ryzyko przełamania bariery dźwięku jest zbyt duże. Np. F-16 jest pod tym względem dosyć niebezpieczny, bardzo małe opory czołowe i duży nadmiar ciągu powodują, że margines bezpieczeństwa musi być większy.
Stożek Macha polega mniej więcej na tym:
1. Ma<1 Czyli widząc nadlatujący samolot już go słyszymy.
2. Ma=1 Słyszymy go w momencie gdy znajduję się na naszej wysokości (w jednej linii z naszą pozycją)
3. Ma>1 Słychać samolot dopiero gdy nas minie, tak jakby z opóźnieniem. Po prostu dźwięk rozchodzi się wolniej niż porusza się wytwarzający go obiekt.
Dziękuje studenci, za tydzień kolokwium!