18+
Ta strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich.
Zapamiętaj mój wybór i zastosuj na pozostałych stronach
Planowana przerwa techniczna - sobota 23:00 (ok. 2h) info
topic

WOŚP, dług publiczny, budżet NFZ- czyli mój kraj taki piękny

Venka • 2014-01-12, 13:19


Na wstępie zaznaczę, że temat będzie o "bezsensownej" moim zdaniem całej akcji WOŚP.

Jak kogoś ten temat drażni, powoduje złość, ból dupy itp. to proszę bardzo:

spoiler



Przeglądając internet, zacząłem szukać informacji na temat tego w jakim stopniu WOŚP faktycznie wspiera budżet NFZ, znalazłem ciekawe zestawienie gdzie ukazane jest porównanie z rocznym budżetem oraz długiem publicznym... W połączeniu z reportażem Maxa faktycznie odnoszę wrażenie, że cała ta impreza jest co najmniej przereklamowana...



12 stycznia 2014 roku Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy zagra po raz dwudziesty drugi! Po raz kolejny na ulicach pojawi się kilka tysięcy wolontariuszy, Polska zaklejona zostanie kolorowymi serduszkami, a na koniec zapłonie światełko do nieba. W tej niesamowitej atmosferze na chore dzieci zebrana zostanie pokaźna sumka, która w tym roku przekroczy prawdopodobnie 50 milionów złotych. Jak napisał jeden z portali: „To swoisty fenomen w skali światowej”.


Istotnie. Fenomenem tej akcji jest przede wszystkim to, że przez dużą część społeczeństwa zaczęła być ona postrzegana jako ostatnia deska ratunku dla polskiej służby zdrowia, bez której szpitale nie miałyby sprzętu, a chore dzieci należytej opieki specjalistów. Łukasz Woźniacki z Akademii Medycznej pisze:

„Polska służba zdrowia zaniedbywana przez dziesięciolecia i permanentnie niedofinansowywana stanęła nad przepaścią. Tę sytuację postanowiła zmienić grupa ludzi.”



Brawo za chęci, ale spójrzmy na liczby! Około 50 milionów złotych, jakie prawdopodobnie zbierze w tym roku WOŚP, stanowi zaledwie 0,075% (sic!) budżetu Narodowego Funduszu Zdrowia, który na 2014 rok zaplanowany został na poziomie około 67 miliardów złotych.

Rysunek 1: Porównanie rocznych przychodów WOŚP i NFZ




Nie trzeba być szczególnie bystrym, żeby zorientować się, że zwiększenie wydatków na służbę zdrowia o niecały promil niczego nie zmieni. Ciśnie się raczej na myśl gomułkowskie: „staliśmy nad przepaścią i… zrobiliśmy krok naprzód”, bo jak inaczej nazwać dolewanie wody do przeciekającego dzbana, zanim się go wpierw nie uszczelni i podreperuje konkretnymi reformami. A o tym, że nadużyć w sektorze zdrowia jest wiele i jest co uszczelniać przekonuje choćby lektura raportu firmy doradczej Ernst & Young „Ocena możliwości poprawy działania polskiego systemu ochrony zdrowia”, gdzie sygnalizowana jest pilna potrzeba reform instytucjonalnych, które poprawią efektywność systemu. A tymczasem zamiast reform mamy jedynie personalne zmiany na stanowisku dyrektora NFZ i ojcowskie grożenie palcem Donalda Tuska w stronę Ministra Arłukowicza, któremu premier dał kilka miesięcy na zmniejszenie kolejek. A czasu na realną debatę o służbie zdrowia nie ma, a już na pewno nie ma na nią miejsca w telewizji, no bo przecież pokazać trzeba jak Wielka Orkiestra gra. A pokazywać jest co, gdyż aby uzbierać owe 50 milionów złotych cała Polska dosłownie staje na głowie. W tym roku stanie prawdopodobnie wyjątkowo okazale, gdyż prezydenci miast nie będą oszczędzać na koncertach i fajerwerkach – w końcu będzie to świetna okazja aby pokazać się z dobrej strony i powiedzieć „Siema” do Jurka Owsiaka w telewizji roku wyborczym – wszystko za publiczne pieniądze rzecz jasna.


A tymczasem gdy opadnie kurz, ulice zostaną sprzątnięte, a Polacy wrócą dumni do domów z serduszkiem na piersi, okaże się że za „koncert kapeli Donalda Tuska” odegrany po cichu za drzwiami gabinetów muszą zapłacić kwotę ponad trzykrotnie większą niż przekazali na WOŚP.

Rysunek 2: Dług publiczny kontra WOŚP





Uzasadnienie: Szacunkowa wielkość jawnego długu publicznego, po uwzględnieniu wahań kursu złotego, rośnie obecnie z 927,5 mld zł na koniec czerwca 2013 r. do 959,1 mld zł na koniec grudnia 2013 r., czyli o przeszło 172 mln zł na dobę (za FOR)

O ile jednak Wielka Orkiestra gra do końca świata i jeden dzień dłużej, o tyle każdy dzień dłużej koncertu w wykonaniu tego rządu przybliża nas do „końca świata”, a przynajmniej do końca marzeń o wysokim wzroście gospodarczym i inwestycjach, bo jak tu je finansować, skoro na samą obsługę długu publicznego wydajemy rocznie około 40 miliardów złotych, czyli kwotę, za jaką moglibyśmy zbudować około 1100 km autostrad. Ale żeby w Nowy Rok nie wchodzić zbyt pesymistycznie — zatrzymajmy się nad grafiką Wasiukiewicza i ucieszmy, że są obszary, w których doganiamy Europę. :)








W spojlerze dorzucam tekścik Adrianny Gąsiorek odnośnie bezsensu WOŚP

spoiler


Oczywiście - jak ktoś chce niech wrzuca do puszek pieniądze garściami, ja nie zamierzam to Wasza decyzja... Jak chcę wspomóc dzieciaki to dołączam do jakiejś akcji motocyklistów i odwiedzam je w szpitalach i domach adopcyjnych






Cały artykuł znajduje się na stronie: http://wmeritum.pl/wosp-vs-wielka-kapela-donalda-tuska-polityczny-plecak-szwarockiego/

BongMan

2014-01-12, 13:23
Masz sporo racji. Ale uważaj, bo owsik lubi straszyć sądem każdego, kto go skrytykuje. No i zaraz się tu za ciebie weźmie jego banda szczekaczy, będą cię wyzywać od Żydów, lewaków i innych.

fabian1910

2014-01-12, 13:24
Ja to powiem tak, wiadomo ze Jurek z tego sobie coś sobie podpie**oli :D ale i tak widać ze się zmienia po tych jego akcjach dla tego na wośp można wesprzeć ale na Caritas z pełnym zaufaniem wypadało by dać bo oddają 99% tego co uzbierają ;)

Venka

2014-01-12, 13:30
BongMan napisał/a:

No i zaraz się tu za ciebie weźmie jego banda szczekaczy, będą cię wyzywać od Żydów, lewaków i innych.



Ta - najbardziej będą szczekać Ci którzy mają się za wielkich darczyńców bo wrzucili złotówkę, no ale przecież liczy się sam gest i fakt... :samoboj:

mo...........et

2014-01-12, 13:32
To co robi WOŚP to jest kropla w morzu potrzeb, nie powinno traktować się orkiestry jako zbawiciela polskiej służby zdrowia, to jest bardziej akcja po której każdy z darczyńców z osobna, oraz ogół społeczeństwa może poczuć się lepszymi ludźmi, bo pomogliśmy, bo czasami potrafimy się zjednoczyć i obojętnie od poglądów zadziałać w spólnej sprawie. Orkiestrę, przynajmniej ja, traktuje jako środek na "społecznego kaca" , na udowodnienie sobie i innym że w tym szarym życiu czasami możemy zrobić coś wspólnie dla innych i przez to sami siebie uważać za lepszych, niż faktycznie jesteśmy. Owsiak wykreował produkt którego duża część społeczeństwa bardzo pragnie, a że przy okazji, uda się faktycznie komuś pomóc, kupić chociażby pampersy do szpitala, to super.

mekarolly

2014-01-12, 13:32
Dajmy im orkiestrę świątecznej - give me a break - pomocy.

sowa678

2014-01-12, 13:38
Nie można porównywać całego budżetu nfz do zbiórki wośp! trzeba patrzeć ile nfz wydaje na sprzęt medyczny a w tym przypadku na sprzęt dla dzieci i oddziały geriatryczne. Rocznie nfz wydaje około 5 mld złotych na sprzet medyczny dla całej służby zdrowia. Także 50 mln które zbierzę wośp jest kroplą w morzu potrzebale jednak za te 50 milionów trochę sprzętu można kupić.

McMenel

2014-01-12, 13:48
Widzę iż znów prawiczki się wk***iają iż tyle kasy przejdzie im koło nosa... Drogi autorze wejdź na stronę WOŚP i sprawdź sobie szczegółowe sprawozdanie finansowe ze zbiórek. Później powiedz "o k***a czegoś takiego w Caritasie nie ma" i idź do proboszcza niech ciebie wyspowiada po katolicku ( czyli prąciem przez odbyt).
Zresztą jak k***a można porównywać źle zarządzany i skorumpowany NFZ do WOŚP ?? Widać prawiczki którym żal tych pieniędzy ( które przechodzą im przed nosem) próbują znów wyprać mózgi niezbyt trzeźwo myślącym.

Venka

2014-01-12, 13:52
sowa678 napisał/a:

Nie można porównywać całego budżetu nfz do zbiórki wośp! trzeba patrzeć ile nfz wydaje na sprzęt medyczny a w tym przypadku na sprzęt dla dzieci i oddziały geriatryczne. Rocznie nfz wydaje około 5 mld złotych na sprzet medyczny dla całej służby zdrowia. Także 50 mln które zbierzę wośp jest kroplą w morzu potrzebale jednak za te 50 milionów trochę sprzętu można kupić.



tak, częściowo masz rację ale należy również zwrócić uwagę na to ile z tych 50 mln trafi na faktyczny zakup - trzeba przecież zapłacić podatki, opłacić TVP za transmisje, inne stacje za reklamy opłacić działalność fundacji, sporo osób musi zarobić (wiadomo każdy się z czegoś utrzymuje), no i wiadomo trochę pieniądza pójdzie na woodstock - Kumbaya

McMenel napisał/a:

Widzę iż znów prawiczki się wk***iają iż tyle kasy przejdzie im koło nosa... Drogi autorze wejdź na stronę WOŚP i sprawdź sobie szczegółowe sprawozdanie finansowe ze zbiórek. Później powiedz "o k***a czegoś takiego w Caritasie nie ma" i idź do proboszcza niech ciebie wyspowiada po katolicku ( czyli prąciem przez odbyt).
Zresztą jak k***a można porównywać źle zarządzany i skorumpowany NFZ do WOŚP ?? Widać prawiczki którym żal tych pieniędzy ( które przechodzą im przed nosem) próbują znów wyprać mózgi niezbyt trzeźwo myślącym.



widzę, że jedna tubka nie pomogła, trzymaj więc karton



Poziom Twojej wypowiedzi daje mi jasno do zrozumienia, że nie ma najmniejszego sensu by wchodzić z Tobą w jakąkolwiek dyskusję... Z drugiej strony Twój nick wszystko tłumaczy :idzwch*j:


Wilk0r

2014-01-12, 13:57
McMenel to ty chyba chodzisz do innego kościoła

sowa678

2014-01-12, 14:54
Dla przykładu sprawozdanie finansowe WOŚP za 21 finał
zebrane pieniądze 50 657 747,68 zł
zakup dla oddziałów geriatrycznych 20 866 031, 40 zł za to można kupić np 1000 łóżek medycznych albo 117 tys paczek pieluch
zakup dla oddziałów neonatologicznych 17 733 315 zł dobrej jakości inkubatory kosztują około 50 tys także 340 sztuk
programy medyczne edukacja medyczna 5 381 000 tutaj nie będę komentował każdy wie że znajomość pierwszej pomocy jest na prawdę społeczeństwu potrzebna
zakupy dodatkowe dla szpitali 430 tys
zakupy w trakcie realizacji 4 013 535 zł
koszty przeprowadzenia zbiórki 2 231 464

Jak już napisałem wcześniej jest to kropla w morzu potrzeba ale w moim mniemaniu to lepiej jednak dla służby zdrowia mieć te 1000 łózek medycznych czy 340 sztuk nowych inkubatorów. Paranoją jest nagonka na Owsiaka i zakładanie takich z dupy tematów jak ten gdzie manipuluję się liczbami które nie mają ze sobą wiele wspólnego.

yeryfriko

2014-01-12, 15:11
(OFFTOP co do kolonki)
KOLNONKA TO j***nY OSZUST i j***ny kłamca , gdzie bije popularność ten Christian/gospel ? W UK ? k***a zobaczcie ze to jest TOP 20 Chrześcijańskich i Gospel Albumów NIE OGÓLNIE ,
To tak jakby otworzyć zakładkę Top 20 EMO muzyki i powiedzieć ze to ona jest na 1 miejscu , w swojej kategorii tak , ale nie globalnej ! k***A KOLONKO j***nY OSZUST , JEBAĆ WSZYSTKO WOŚP KOLONKO , TUSKA , KACZORA MUZUŁMANOM I INNE WYBRYKI ! Kochać Boga , szanować Ojczyznę i nie być j***nym bandytą i cwaniaczkiem byle kogoś pozbawić złotówki byś sam ją miał ! Dziekuje.

go...........et

2014-01-12, 15:13
Boli cie dupa, że ktoś daje Owsiakowi kasę - jesteś k***a debilem.

Nie dajesz Owsiakowi kasy, bo masz to dupie - to zajebiście

Dajesz na WOŚP - też dobrze.


McMenel

2014-01-12, 15:15
sowa678 napisał/a:

Dla przykładu sprawozdanie finansowe WOŚP za 21 finał
zebrane pieniądze 50 657 747,68 zł
zakup dla oddziałów geriatrycznych 20 866 031, 40 zł za to można kupić np 1000 łóżek medycznych albo 117 tys paczek pieluch
zakup dla oddziałów neonatologicznych 17 733 315 zł dobrej jakości inkubatory kosztują około 50 tys także 340 sztuk
programy medyczne edukacja medyczna 5 381 000 tutaj nie będę komentował każdy wie że znajomość pierwszej pomocy jest na prawdę społeczeństwu potrzebna
zakupy dodatkowe dla szpitali 430 tys
zakupy w trakcie realizacji 4 013 535 zł
koszty przeprowadzenia zbiórki 2 231 464

Jak już napisałem wcześniej jest to kropla w morzu potrzeba ale w moim mniemaniu to lepiej jednak dla służby zdrowia mieć te 1000 łózek medycznych czy 340 sztuk nowych inkubatorów. Paranoją jest nagonka na Owsiaka i zakładanie takich z dupy tematów jak ten gdzie manipuluję się liczbami które nie mają ze sobą wiele wspólnego.


Bo to kasa która nie trafia do prywatnych rąk. Kasa której nie można zdefraudować , nie można z niej zrobić lipnych przetargów. O to w nagonce na Owsiaka chodzi. Dla przykładu taki Caritas mimo iż posiada status taki sam jak WOŚP do niedawna nie publikował sprawozdań finansowych. Czyli nie miałeś pojęcia gdzie idą datki. Dlatego przez wiele lat Caritas nie publikował żadnych danych szczegółowych ponieważ można było łatwo prześledzić jakie machloje się dzieją. Lecz gimbaza tego nie widzi. Słyszy jedynie to co pan polityk powie. Polityk udający patriotę.

ringus

2014-01-12, 15:55
Zaczyna się dyskusja: